Most Fordoński
GPS:
53.14394912473231,18.171847058108902
W roku 1891 rozpoczęły się , zaplanowane na 3 lata, prace budowlane nad nową przeprawą przez Wisłę w Fordonie. Fordon był wówczas jeszcze samodzielnym miastem, które prawa miejskie uzyskało 3 lipca 1424 r. z rąk króla Władysława Jagiełły i posiadało je aż do roku 1973, kiedy to 8-tysięczne miasto włączono do Bydgoszczy. Projektantem mostu był prof. Georg Christopher Mehrtens, rządowy radca budowlany, natomiast naczelnym budowniczym został tajny radca rządowy Ludwig Suche.
Niemiecka rzetelność i precyzja w kierowaniu robotami zaowocowały oddaniem do użytku 1 listopada 1893 r. części kolejowej mostu, która umożliwiła połączenie kolejowe Bydgoszczy przez Fordon do Unisławia oraz Chełmży. Drogowa część mostu z drewnianą jezdnią została oddana czternaście dni później, 15 listopada. Po otwarciu był to najdłuższy most Rzeszy Niemieckiej i trzeci w Europie. Był również pierwszym na świecie mostem stalowym zbudowanym ze stali zlewnej. (http://www.polskaniezwykla.pl/web/place/20960,bydgoszcz-most-fordonski.html)
Niemiecka rzetelność i precyzja w kierowaniu robotami zaowocowały oddaniem do użytku 1 listopada 1893 r. części kolejowej mostu, która umożliwiła połączenie kolejowe Bydgoszczy przez Fordon do Unisławia oraz Chełmży. Drogowa część mostu z drewnianą jezdnią została oddana czternaście dni później, 15 listopada. Po otwarciu był to najdłuższy most Rzeszy Niemieckiej i trzeci w Europie. Był również pierwszym na świecie mostem stalowym zbudowanym ze stali zlewnej. (http://www.polskaniezwykla.pl/web/place/20960,bydgoszcz-most-fordonski.html)
Powiązane trasy:
1 | Chełmno |
2 | Chełmża |
3 | Ostromecko-Skłudzewo-Mała Kępa |
3A | Toruń |
Mapa